Jongerepagina

Jongeren bij een kinderfysiotherapeut?

In de praktijk zien we veel jongeren die last hebben van een kromme lichaamshouding of pijnklachten aan spieren en gewrichten, bijvoorbeeld tijdens of na het sporten. Daarnaast komen hoofdpijnklachten regelmatig voor.

Ook is er een steeds groter wordende groep tussen de twaalf en achttien jaar met langdurige pijn- of vermoeidheidsklachten zonder dat daar een medische oorzaak voor te vinden is.

Je klachten kunnen je belemmeren tijdens het sporten, ervoor zorgen dat je niet alle lessen op school meer kunt volgen of dat je geen puf meer hebt om met vrienden en/of vriendinnen af te spreken.

Jouw vraag als startpunt

De eerste keer is het prettig als een van je ouders meekomt. Je kunt dan aangeven wat er aan de hand is, waar je tegenaan loopt en wat je zou willen. Eventueel kan een van je ouders je informatie aanvullen.

Voorbeelden van vragen van jongeren zijn:

  • Mijn ouders ‘zeuren’ over mijn kromme rug. Wat kan ik er aan doen?
  • Ik wil van mijn hoofdpijn af. Als dat niet lukt wil ik leren hoe ik er mee om kan gaan.
  • Nu hou ik niet eens een training vol. Kan ik ooit weer wedstrijden hockeyen?

Aan de hand van jouw vraag starten we met een onderzoek om erachter te komen wat er speelt. Bij pijnklachten bekijken we welke activiteiten wel en niet pijnlijk zijn, welke zaken de klachten beïnvloeden en op welke manier ze je dagelijkse en sportactiviteiten belemmeren. Bij houdingsproblemen observeren we je houding in verschillende situaties. Ook onderzoeken we de bewegelijkheid van je gewrichten en de kracht en lenigheid van je spieren.

Als je last hebt van langdurige pijn of vermoeidheid willen we weten welke factoren een rol speelden bij het ontstaan van je klachten. Ook gaan we op zoek naar de factoren die het herstel belemmeren. En, we willen een beeld krijgen van je lichamelijke conditie.

Begeleiding

Na observatie en onderzoek vertellen we onze bevindingen. Samen maken we een plan van aanpak. We bespreken wat de doelen zijn en hoe de begeleiding eruit gaat zien, wat van jou wordt verwacht en welke rol je ouders op zich nemen.

Tijdens de sessies in de praktijk trainen we bijvoorbeeld de spierkracht of bewegingscoördinatie. Ook nemen we oefeningen door voor thuis en geven we praktische adviezen. Deze sluiten aan bij jouw interesses, hobby’s en sporten.
Zo kun je zelf een actieve bijdrage leveren aan je eigen herstel.

Samenwerking

We werken nauw samen met een sportfysiotherapeut zodat, als het nodig is, de begeleiding afgestemd kan worden op wat er voor jouw sport nodig is.

Mindfulness voor jongeren

Zou jij je ook wel wat relaxter willen voelen? Mindfulness kan je daarbij helpen. Stop. Breathe. Be. (kortweg: .b) is een serie van tien lessen speciaal ontwikkeld voor jongeren, waarin je op een prikkelende manier kennismaakt met mindfulness.