Basisschoolkind

Sport en spel

Van nature bewegen kinderen veel en hebben ze plezier in bewegen. Tijdens bewegingsspelletjes en sportactiviteiten hebben ze de mogelijkheid contact te maken met andere kinderen. Mee kunnen doen met sport en spel is belangrijk voor hun zelfvertrouwen en gevoel van eigenwaarde.

Schoolse vaardigheden

Naast sport en spel spelen ook de schoolse vaardigheden in deze leeftijdsfase een grote rol. Je kleuter leert om werkjes te doen aan tafel zoals kleuren, knippen, plakken en voorbereidend schrijven. Vanaf groep 3 neemt het schrijven een grote plaats in.

Zindelijkheidsontwikkeling

Zindelijk worden is in deze leeftijdsfase een belangrijke stap naar zelfstandigheid. De meeste kinderen zijn op de leeftijd van vier jaar zindelijk. Dit gaat samen met de stap naar de basisschool. Vanaf de leeftijd van ongeveer 6 jaar mag je verwachten dat je kind ook ’s nachts droog is.

Wanneer kinderfysiotherapie?

Als je als ouder de volgende signalen opmerkt of deze worden aangegeven door school- of sportleerkracht dan kan kinderfysiotherapie helpen:

  • Niet meekomen met spelen op het schoolplein en/of moeite met gym
  • Moeite met binnen de lijntjes kleuren en/of knippen
  • Niet meekomen met het schrijven in de klas (schrijftraining)
  • Pijn bij bewegen of sporten
  • Een afwijkende stand van voeten, benen en/of rug
  • Niet vanzelf zindelijk worden en last hebben van natte of vieze broeken of verstopping (zindelijkheidstraining)
  • Moeite hebben met bepaalde bewegingsactiviteiten in combinatie met onzekerheid, faalangst, concentratieproblemen, gedragsproblemen (kindercoaching en complexe problematiek)
  • Langdurige lichamelijke klachten zoals (hoofd)pijn en vermoeidheid (functionele klachten)

Intake, observatie en onderzoek

Na een intakegesprek observeren en onderzoeken we je kind. Wat we precies doen hangt af van de vraag waarmee jullie komen. Zo kunnen we bekijken welke vaardigheden je kind wel en niet kan uitvoeren en hoe het beweegt. Ook kunnen we onderzoeken hoe de bewegelijkheid van de gewrichten of de kracht van de spieren is. Om een beeld te krijgen van de motorische ontwikkeling kunnen we beoordelen of deze passend is voor de leeftijd.

Begeleiding

Soms is advies of voorlichting voldoende, soms is behandeling nodig.
Samen met jou en je kind maken we een plan van aanpak.

Tijdens de sessies in de praktijk oefenen we met je kind zodat het zich nieuwe vaardigheden eigen kan maken of op een andere manier kan leren uitvoeren.

We geven praktische adviezen en oefeningen die aansluiten bij de belevingswereld van je kind. Zo kun je ook in de thuissituatie de vaardigheden van je kind stimuleren en zo zijn of haar motorische mogelijkheden uitbreiden.

Indien nodig overleggen we met de school- of sportleerkracht om de begeleiding af te stemmen en toepassen van de adviezen in de school- of sportsituatie mogelijk te maken.