Stiltemomentjes door de dag heen

Samen stil zijn

Stil zijn. Normaal gesproken al een hele uitdaging voor een kind. Nu er zoveel gebeurt om ons heen in de wereld en we non-stop met elkaar in huis zijn, wordt deze uitdaging nog groter. Een mooi moment om juist nu de stilte met elkaar te oefenen en te beleven. Het levert voor elk gezinslid wat op! Het is namelijk ook een van de vele manieren om van de actiestand naar de ruststand te komen. Een groot geschenk aan je kinderen om dit te leren integreren in hun leven. Begin met kleine momentjes.  Zo blijft het luchtig en ervaren de kinderen succes en plezier.

Kennismaken met het samen stil zijn kan al op heel jonge leeftijd. En zoals bij alles geldt ook hierbij: ‘jong geleerd, oud gedaan’. Het is dus heel fijn om een kind al jong kennis te laten maken met de stilte en het te laten ervaren dat het prettig is om stil te zijn en te voelen wat er in je leeft zonder dat daar direct iets mee gedaan moet worden. Als ouder kun je hier een mooi voorbeeld in zijn door gedurende de dag ook echt even stil te staan of te vertragen. Je kind zal, zeker als het nog jong is, hier als vanzelf in meegaan.

Soms kan het overweldigend zijn voor een kind, of voor jezelf, om stil te zijn. Want wat voel je dan allemaal? Alles kan voorbij komen,  gedachten, onrust in je lijf, emoties enzovoorts. Het is allemaal oké en hoeft niet veranderd te worden op dat moment.

Maak met elkaar een ritueel waarin je een stilte moment creëert.  Rituelen zijn helpend, ze maken dat het al snel een gewoonte wordt om zo nu en dan stil te zijn met elkaar. Als de gewoonte er eenmaal is wordt het net zo gemakkelijk als tandenpoetsen. En nog een tip: praat er niet te veel over vooraf, maar vooral ook niet achteraf. Dit brengt jullie beiden direct weer in je hoofd en dus in de actiestand. Ervaren staat voorop. Je zult zien: samen stil zijn geeft verbinding op een bijzondere manier.

Stiltemomentjes door de dag heen

– ga met elkaar wandelen en loop in stilte voor een paar minuten of zolang als je fijn vindt. Spreek vooraf met je kind af dat je elkaar na afloop vertelt welke geluiden je allemaal gehoord hebt.
Dit spel kun je ook goed binnen doen. Welke geluiden hoor je buiten, en binnen, en in je lichaam? En wissel hierin af.
– Ga op een fijne plek zitten met elkaar en doe je ogen dicht. Voel je adem. Neem dan een plek in gedachten waar je je heel fijn gevoeld hebt en ‘reis’ er naar toe.  Doe alsof je een deurtje opent, naar binnen stapt en zodra je erdoor heen stapt ben je op die prachtige plek. Ervaar vooral wat je ziet, hoort, ruikt en voelt als je op je fijne plek bent. Het is een plek waar je altijd naar toe kunt, waar je ook bent en hoe de omstandigheden ook zijn.
– neem je kind op schoot en leg bij elkaar de handen op de buik en voel de deining van de adem. Vertel elkaar daarna wat je hebt gevoeld.

Voor het eten:
– Steek een kaars aan voor je gaat eten en kijk er een kort moment aandachtig naar met elkaar.
– Wees stil met elkaar en volg bij jezelf je ademhaling voor ten minste 5 ademteugen. Dit kun je steeds wat langer doen.
– Als je een klankschaal hebt kun je die laten klinken en met elkaar naar het wegstervende geluid luisteren.

Voor het slapen gaan:
– neem allebei een druppel olie in je hand die je lekker vindt ruiken (bijv. lavendel) en breng je handen om je neus. Adem rustig in en uit en voel wat de lekkere geur met je doet.

Met deze korte momenten ontwikkel je als gezin op een eenvoudige en speelse manier stilte tijd. Geniet ervan en luister wat de stilte te vertellen heeft.